Meddig terjed az egyetemi autonómia?

Megjelent Kocsis Miklós könyve „A felsőoktatási autonómia közjogi keretei Magyarországon” címmel. A szerző doktori disszertációja alapján készült kötet jogi-szabályozási szempontból tárja fel az egyetemek autonómiájának történeti előzményeit, logikáját, szervezeti megoldásait. A legújabb felsőoktatási intézményrendszeri és működési fejleményekre reagálva ugyanakkor az autonómia gazdasági-tudományos-oktatási szempontú differenciálódását is bemutatja, nemzetközi kitekintéssel.

Elemzése bemutatja, hogy szoros kapcsolat van a XVIII-XIX századi egyetem-eszme és korunk felsőoktatási autonómia-törekvései között. Mindkettő gyökere a felsőoktatásnak az igazság keresésének céljával való definiáltsága, amely felfogás gyakorlti visszaigazolása az elmúlt két évszázad kiugróan sikeres felsőoktatási működése. Azonban a szerző az autonómia korlátait is rekonstruálja, amelyek elsősorban a mindenkori finanszírozó (egyre inkább a társadalmi igényeket közvetítő állam) szempontjaiból fakadtak.

A szerző álláspontja egyértelmű: nem az autonómia elvetését, hanem újradefinálást szorgamazza. Következetesen érvényesítendőnek tartja az autonómiát a tudományos-oktatási szabadság szolgálatában, ugyanakkor az ebből nem közvetlenül levezethető gazdasági-szervezeti kérdésekben teret engedne a finanszírozói-állami célszerűségnek.

Comments are closed.